Jdi na obsah Jdi na menu
 


Antonín Kocábek, Týden 2013

23. 9. 2013

Brouzdání ve snech

Jít mimo vyšlapané cesty je vždy odvážné, ale zároveň ožehavé. Bez ohledu na pevnost uměleckého postoje a nekompromisnost v nepodbízení se posluchači, které by u jakékoli umělecké činnosti měly být samozřejmé, tento přístup ani v nejmenším nezaručuje úspěšný výsledek. Pokud se ale úmysl podaří naplnit, může být radost o to větší.

 

Jan Jeřábek: Otisky příběhů ze snů (Galén) 

Jan Jeřábek patří k těm nejnenápadnějším z českých písničkářů a nikdy nenechal nikoho na pochybách, že jít s hlavním proudem nemá tu nejmenší potřebu. Jestliže ale jeho dosavadní tvorba - ať už ta sólová, ta s Františkem Jančem a Janem Burianem, a nebo ta v rámci skupiny Před vaším letopočtem - vlastně byla poslechově celkem přístupná, a i přes sympatickou "podivnost" víceméně tradičně písničková, ve svém nejnovějším projektu se pustil do ještě vzdálenějších, značně neprozkoumaných krajin.

Sám autor konstatuje, že se inspiroval svou profesí terapeuta a fascinací sny, z nichž některé konkrétní zpracoval a doplnil hudbou, vzniklou na "konceptuální metodě, kterou rozšířil o  ambientní, etnické a noiseové prvky". Nezvyklá nahrávka tak má podobu skladeb, působících meditačně, a pohybujících se někde na pomezí melodramatu a improvizované hudební seance. Nabízí se tak srovnání s vynikajícím albem Povísně, na kterém skladatel Michal Vích zhudebnil vybrané povídkové příběhy.

I zde přispěla k výsledku celá řada hostů, jak muzikantským vkladem (členové Majerových brzdových tabulek, Vlastislav Matoušek), tak i svými hlasy (vesměs písničkářští kolegové - Martina Trchová, Petr Nikl, Jan Burian a další). Celková koláž ale ani v nejmenším posluchače nepřesycuje - všechny zvuky jsou dávkovány až minimalisticky úsporně, hlasy se střídají, zamyšleně odmlčují, kombinují až teatrální recitaci s častým šepotem. Výborně to evokuje to, jak si občas už polozapomenuté sny po probuzení oživujeme a rekonstruujeme.

Zároveň ale tím vzniká nejspíš neplánovaný zádrhel - hlas se tím mnohde proměňuje jen v další nástroj. Zajímavý, ozvláštňující celek, ale s tím, že sám obsah textu tím uniká pozornosti. Jistě tak není náhodou, že nejpřesvědčivější v podání je Petr Váša, který se prezentaci za pomocí různých forem recitace a deklamace, už léta věnuje. Pomáhá mu v tom ale, stejně jako Andree Landovské, i odlehčení v podobě černého humoru.

Pozoruhodně silně zde působí mimohudební prvky: ozvěny, pocit jak zvuk vyplňuje prostor, duchovní atmosféra - zde se zas nabízí srovnání s nahrávkou Pavla FajtaSouhvězdí Santini, vzniklé v sakrálních stavbách. Jeřábek nechává posluchače bloudit v labyrintu slov a zvuků, nenabízí mu žádný návod či cestu, jak to vše vnímat, a je tak jen na něm, bude-li k nahrávce přistupovat jako k relaxační kulise nebo k hudebně-emocionálnímu experimentu. Posluchačova imaginace přitom není výhodou, ale naprosto nutnou podmínkou.

 Album se tak dobrovolně odsuzuje k tomu, že pro většinu příjemců zřejmě bude až příliš intelektuálně nedostupné. Zarputile setrvává na pozici na samém okraji alternativní scény - dál už je zřejmě jen tvorba industrialistů. Poslouchat ho může být až nečekaně náročné a psychicky vyčerpávající, ale i tak stojí za to tu zkušenost podniknout. Lze ho totiž brát i jako důkaz, že pokud vycházejí takto nekompromisní a mimo spotřební cesty zavádějící díla, znamená to fakticky, že všechna zdánlivě nutná autocenzurní hudební omezení a komerční podbízení, jsou vlastně naprosto zbytečná.

 Antonín Kocábek, Brouzdání ve snech, Týden, 22.9.2013