Př. v. l. - Petr Komers, R&P

30. 11. 2009

„Součástí některých skladeb je antidiskotéka. Na gramofonu s uvolněnými otáčkami pouštíme různě rytmicky, v různých rychlostech Jamese Lasta, Deana Reeda, Choipina, Půlnoc a další. Občas je nutné desku zdevastovat. Už se těšíme až to někdo bude dělat s naší deskou.“

Tahle trojka to tenkrát tvrdila. Teď, když její první LP skutečně vyšlo, vám jeho devastaci rozhodně musím rozmluvit.

Všelijaké otálení zapříčinilo, že současně s primusovským kotoučem se na pult dostaly i nahrávky (zatím na kazetě) o rok mladší, tedy loňské, vydané u Pantonu pod názvem Nejprodávanější deska. Navíc ještě v době, kdy není zcela jasné, jako to bude s Př.v.l. dále.

Ve skupině se sešli tři již sami o sobě osobití hudebníci, každý z nich se zabýval solo či s jinými spoluhráči ojedinělými projekty: Vlastislav Matoušek, kdysi v Máma Bubo, dosud v Relaxaci, František Janče a Jan Jeřábek pak, každý zvlášť, uspěli coby svérázní písničkáři v obnovené soutěži Ptáka Noha. Přinejmenším tato trojnásobná osobitost slibovala ve svém střetu něco nového. Tím se naplnila osobitost čtvrtá nazvaná Před Vaším letopočtem. Přišla tajemná, přízračná hudba lecčíms v našich poměrech nezvyklá. Někdo s tím začít musel, říkali. Nejrůznějšími postupy (neboť také opakování sebe sama může přejít do trapné jednotvárnosti) dosahují sevřené prazvláštní muziky, o níž se pochybovačně vyjádřili i mnozí významní hudební kritici „Já jsem na to asi moc starej…“, „Chlapci, mě se to líbí moc, ale co lidi…“

Muziky novátorské, ale přesto ještě srozumitelné, muziky nezařaditelné (zaplať pánbu!), jež nejde s tradicí, ani ovšem zcela proti ní. Muziky bez optimismu i bez pesimismu, s příchutí experimentu, jakož i s řádným ždibcem nadhledu. Mnohdy velice zdařilé texty tomu všemu vycházejí vstříc. Ne, Př.v.l. není spekulace. Mají radost - ze hry, z pokusnictví. A je očividné, že návštěvníci koncertů jejich radost často nesdílejí.

Ježto jednotlivé skladby se nemálo odlišují, není divu, že se každému nezavděčí. Celek je však rozhodující. Stejně originálně jako hudba je vyřešena rovněž textová příloha na obalu. Pro dokreslení váhavému kupci další citace: „Dozněl falešný jednohlas/hudeme všichni nově/a z jednolitých pevných mas/odlupuje se člověk.“ Nově. Jestliže slogan „špatně se tady dejchá“ z jedné písničky beru doslova, pak mi nezbývá než konstatovat, že Před Vaším letopočtem onen zatuchlý vzduch docela znatelně pročistili.

Před Vaším letopočtem, Petr Komers, Rock & Pop, 1991