Vladimír Vlasák, MF(4322)

10. 1. 2010

Písničkáři Jeřábek a spol. vypadají opravdu dobře

Písničkář a profesor grafologie pokračuje na albu nazvaném Vypadáte opravdu dobře v pouti za niternou hudbou, kterou by asi sotva přijaly velké koncertní arény, ale jež je na dobré cestě stát se  kultovním a kulturním artefaktem janotovského typu.

Deska Vypadáte opravdu dobře, která navazuje na předchozí album V samomluvě, ovšem není pouze Jeřábkova. Podepsalo se pod ní sdružení Další konec světa, které spolu s Jeřábkem tvoří písničkáři Jan Burian, František Janče, a hosté. Ti se podíleli na nahrávkách dvanácti Jeřábkových písní a Janče připojil parodii Kdybych byl folkovým bardem. Napříč touto humornou skladbou, rozdělenou na čtyři části a vkomponovanou mezi písničky, rezonuje polemický názor: takzvaní folkoví bardi přinesli do populární hudby plný pytel klišé. Mnozí kladou zdánlivě sugestivní otázky typu: „čeho je na světě víc? Lidí nebo místa?“ A stejně pseudodramaticky - tj. prázdně - si na ně odpovídají. V Jančeho písňovém cyklu je polemický názor kapely asi nejbodavější - až osten jízlivé energie vychyluje album z rovnováhy.

Jančeho seriál kdybych byl folkovým bardem ukazuje jako šipka na Jeřábkovy mnohem civilnější písničky. Jejich nejčastějším tématem, které s odhalováním všemožných klišé úzce souvisí, je svár mezi  povrchem a obsahem. I v titulní písni Vypadáte opravdu dobře zpívá Jeřábek o lidské slupce, jejíž výraz se nekryje se stavem nitra. Nejen lidé ale i věci mají svého ducha (píseň Na pérko). Ovšem opakováním (skladba Opakovat) či vlastně tvorbou klišé jejich povaha vyprchává. Jeřábek své písničkové pocity málokdy doslovně pojmenovává - snad v obavě, aby mu neunikly mezi prsty, ale posluchače k nim vede po cestě písňového textu. V poutavě zaranžované písni Svět dýchá se mu podařilo formulovat náladu jakési neosobní odtažitosti a zároveň zvídavosti pozorovatele, pro kterého „svět dýchá za jemným celofánem“.

Hudba kapely další konec světa dochucuje Jeřábkovy texty přesně tak, aby nerušila jejich jemnou stavbu – ať už je to Jančeho soptící kytara, nebo ležérní klávesy Jana Buriana, který si zazpíval píseň Žijí teď ve mně divní lidé. K originalitě alba přispívají vynalézavá aranžmá postavená například v písni Duše tančí na valivé dunivosti nebo ve skladbě Stačí  na zvukové abstraktnosti a hlasových smyčkách. Trubka nádherně pročesává píseň Hadí slabost a titulní song Vypadáte opravdu dobře, kde se potenciály tří písničkářů sčítají asi nejokatěji, by se klidně mohl stát hitem.

Kdo hledá nezaměnitelnou domácí  hudbu, nechť si poslechne desku Vypadáte opravdu dobře.

Recenze CD, Vladimír Vlasák, MF 1997